Sylvia von Harden , Alman gazeteci ve şair. Gazeteci olarak kariyeri boyunca, Almanya ve İngiltere’de birçok gazetede yazılar yazdı. Ama onu gazetecilik kariyerinden daha çok gündeme getiren belki de Otto Dix’in tablosu oldu. Otto Dix’in 1926’da yaptığı tablo Paris’te Musée National d’Art Moderne Georges Pompidou’da buluyor.
Gazeteci Sylvia von Harden’in portresi
Bu ilgi ve merak uyandıran portre görünümde basit ama anlaşılması kolay olduğu halde tuhaf dizilimi ve görsel yorumuyla öne çıkar. Damarlı mermer masanın üzerine dikkatle yerleştirilmiş nesnelerden oluşan üçlü kırımızı- siyah kareli desenle karşı denge oluşturuyor.
Masa üzerine sabitlenmiş gibi duran düzgün şekilleri modelin ardında duman bırakan hareketine karşıtlık yaratır. Duvarın ten rengini anımsatan yumuşak pembesine karşın Von Harden’in pek de sıcak olmayan hatta rahat ve eleştirel biri olduğu hissine kapılabiliriz. Dix onu çirkin betimlemiş ancak Von Harden portreye bayılmış ve 1960’larda portresiyle birlikte fotoğraf çektirerek Dix’in onu tüm bir devrin temsilcisiymişçesine çizmekten ısrar ettiğini hatırlatmıştır. Sanatçı bu yapıtı iki savaş arasında Neue Sachlichkeit yani yeni nesnelcilik tarzında yarattığında 35 yaşındaydı. Yapıt karikatüre yakındır. Parlak renkli bu resim alışıldık portrelemeyi altüst ederek görenleri büyüler.
Von Harden’in gözünü odak noktasına oturtan koyu renk, dairesel şekil, yazılarını sorgulayan, doğasına gönderme yapan ve kokteyl bardağıyla masanın şeklini yineleyen tek çerçeveli gözlük dikkat çeker. Kısacık kesilmiş saçları yüzünün ince, gergin oval biçimini, düz uzunlamasına burnunu ve kırmızı ruj sürülmüş dudaklarını ön plana çıkarır.
Von Harden’in sol elinin taraklı parmakları dönem modasına uygun bir yüzükle süslenmiş. Yeni nesil kadını temsil eden bu portre özgürlüğünü kazanmış ve moderndir. Von Harden aynı zamanda bir şair ve kısa öykü yazarıydı.
Dix yapıtın tüm bölümlerini üç dokuyla aynı özende oynayarak çizmiş. Oymalı 19. yüzyıl sandalyesi Von Harden’in düz kesimli kırmızı siyah ekose desenli elbisesi ve masanın mavi damarlı mermeriyle üzerindekiler. Masanın ayağı kadın gövdesinin formunu anımsatır.
Dix, Von Harden’i onu yukarıdan görebileceğimiz şekilde tuvale yerleştirmiştir. Dix, Von Harden’in giydiği ve elbisesinden kayan çorabını en zarif bir şekilde göstermeyi başarmıştır.
Otto Dix, Alman ressam ve baskıcı. Weimar Cumhuriyeti‘ndeki sosyal hayat hakkında yaptığı sert ve acımasız betimlemelerle tanınan Dix, Yeni Nesnellik (Neue Sachlichkeit) akımının öncülerinden biridir. Bir diğer ünlü tablosu 1926’da yaptığı Bir Gazetecinin Portresi: Sylvia von Harden’dir .
Sylvia von Harden , Alman gazeteci ve şair. Gazeteci olarak kariyeri boyunca, Almanya ve İngiltere’de birçok gazetede yazılar yazdı. Ama onu gazetecilik kariyerinden daha çok gündeme getiren belki de Otto Dix’in tablosu oldu.